یارانه به صورت نقدی میان متقاضیان توزیع می شود

جون 24, 2008 at 3:04 ب.ظ. بیان دیدگاه

رئیس جمهور ایران می گوید شیوه کنونی توزیع یارانه ها در کشور هدفمند نیست و هشدار داده است که دولت در صورت ادامه اوضاع جاری تا سه سال دیگر فلج خواهد شد.

محمودی احمدی نژاد اعلام کرد یکی از راه حل های دولت برای این وضع تقسیم مستقیم یارانه است.

وی گفت: «به زودی مركز آمار ايران اطلاعيه می‌دهد و افراد متقاضی يارانه می‌توانند با پر كردن فرمی اطلاعات بدهند و با استعلام از مراجع مختلف يارانه توزيع می‌شود.» وی توضیح بیشتری در مورد این طرح نداد.

محمود احمدی نژاد در سخنانی که از تلویزیون پخش شد به طور مفصل به تشریح معضلات اقتصادی کشور پرداخت و گفت دولت او طی دو سال و نیم مطالعه اکنون «تصویر روشنی از مشکلات اقتصادی» دارد.

وی رشد اقتصادی کشور را «نامتوازن» توصیف کرد و آن را به مشکلات ساختاری متعددی همچون نحوه اداره کشور با پول نفت به جای پول مالیات نسبت داد.

از نکاتی که رئیس جمهور ایران به شدت بر آن تاکید کرد نظام توزیع یارانه ها بود.

وی در مورد ضعف های این نظام چنین توضیح داد: «هم اکنون یارانه ها به صورت عمومی توزیع می شود و هدف معینی دنبال نمی شود. البته در ذهن مدیران ما این مساله وجود داشته که اقشار ضعیف از آن استفاده کنند اما فقرا واقعا چقدر از آن استفاده می کنند؟»

وی این نوع توزیع یارانه ها را برای قدرت رقابت کشور مخرب دانست: «هم اکنون یارانه ها از حالت مفید خارج و به عکس آن تبدیل شده است. در شرایطی که اقتصاد ما باید با دنیا رقابت کند با این گونه یارانه ها صنعت ما نمی تواند رقابتی داشته باشد.»

رئیس جمهور ایران گفت که دولت معضلات مربوط به نظام یارانه را شناسایی کرده و برنامه ریزی هایی را انجام داده و می خواهد یارانه ها را هدفمند توزیع کند.

وی هشدار داد: «با این شرایط دیگر نمی توان ادامه داد. یعنی سه سال دیگر ما فلج می شویم لذا باید یارانه ها را هدفمند توزیع کنیم.»

دولت ایران از فروردین ماه 1386 با تکیه بر همین استدلال، بنزین را سهمیه بندی کرد.

مشکل نظام مالیاتی

آقای احمدی نژاد یکی دیگر از مشکلات مهم اقتصاد کشور را نظام مالیاتی آن دانست. وی گفت درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان اصل هزینه دولت از طریق مالیات فراهم می شود، در ایران درآمد دولت از مالیات خیلی پایین است.

وی گفت: «مالیات باید به صورت متوازن و نه به مقدار فعلی اخذ شود. در بسیاری کشورها میزان مالیات بیش از 20 درصد تولید ناخالص ملی است درحالی که در کشور ما این رقم 7 درصد می باشد.»

وی افزود: «بسیاری از بخش ها مالیات نمی دهند بسیاری از فرصت های مالیاتی نیز در کشور ما تعریف نشده است. درحالی که در بسیاری از کشورها هزینه دولت از محل مالیات هاست، اما برای ما حداقل است.»

رئیس جمهور ایران گفت که حدود 43 تا 44 درصد مسائل اقتصادی کشور با مالیات ها اداره می شود و 52 درصد نیز از منابع فروش نفت و برخی منابع دیگر تامین می شود.

البته وی مدعی موفقیت دولت خود در این زمینه شد چرا که گفت وقتی دولت او سر کار آمد 67 درصد هزینه های دولت از درآمد نفت تامین می شد.

آقای احمدی نژاد همچنین در مورد مشکل تورم که در یک سال گذشته به حدود 20 درصد رسیده و سیاست های او در این زمینه با انتقادهای زیادی از سوی برخی نمایندگان مجلس، مقام های بانکی و کارشناسان روبرو بوده است، اظهار نظر کرد.

بسیاری از کارشناسان علت تورم شدید در کشور را که در اردیبهشت ماه به 25 درصد رسید به افزایش شدید نقدینگی و کاهش شدید نرخ سود بانکی در دوران حکومت آقای احمدی نژاد نسبت می دهند.

با این حال رئیس جمهور ایران در مورد تورم که اذعان کرد یکی از مشکلات عمده اقتصادی است چنین گفت: «ریشه اصلی تورم این است که اتکا اصلی درآمدهای دولت به نفت است و در واقع منبع اصلی درآمدهای دولت متکی به نفت است و در طول سال ها آرزوی ما بوده که اتکای ما به نفت قطع شود که البته در این راستا تلاش هایی صورت گرفته است.»

وی افزود: «مردم تورم را حس می کنند و بخش عمده این تورم ساختاری است.»

آقای احمدی نژاد که اظهاراتش عمدتا بر تشریح مشکلات متمرکز بود تا ارائه راه حل های مشخص در پایان سخنانش گفت مواردی که در «طرح تحول اقتصادی دولت» قرار دارد از سوی دبیرخانه تحولات اقتصادی اعلام خواهد شد.

با این حال وی پیش بینی نمی کند این طرح تا چند سال نتیجه دهد: «ما معتقدیم که باید این بیماری و مریضی که اقتصاد کشور ما با آن روبروست، اصلاح شود. که البته علاج برخی از این بیماری ها را اگر الان شروع کنیم سه الی پنج سال طول می کشد که به طور کامل اصلاح شود.»

Entry filed under: احمدی نژاد, اخبار ایران, سیاسی.

احمدی نژاد: ایران قدرت اول جهان است آمریکا تعليق در برابر تعليق را رد نكرد

بیان دیدگاه

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


RSS تالار گفتگو

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS چهل گیس

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

RSS روزنامه سلام

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بیشترین کلیک شده‌ها

  • هیچکدام

Blog Stats

  • 238٬590 hits